Paardenpaspoort Aanvragen

Sinds 1 juli 2009 is het door de EU verplicht dat alle paardachtigen die na deze datum geboren zijn, een geldig paardenpaspoort met een chipnummer moeten hebben. In Nederland is dit al verplicht sinds 2004. Het paardenpaspoort is een identiteitsbewijs, geen eigendomsbewijs, en moet altijd bij het paard aanwezig zijn. Alle paardachtigen van 9 maanden of ouder moeten een paspoort hebben. Controleer bij aankoop van een paard altijd of het een geldig paspoort en chipnummer heeft. Als het paard geen paspoort heeft, maar wel gechipt is, kun je in verschillende databases controleren of het eerder een paspoort had. Een overzicht van alle databases vind je op de website van de Koepelfokkerij: http://koepelfokkerij.com/wp/?page_id=641

Er zijn verschillende manieren om een paardenpaspoort aan te vragen:

Voor alle stamboekdieren geldt het volgende:
* Veulens moeten nog aan de voet van de moeder lopen.
* Voor foto’s in het paspoort kun je twee foto’s meesturen (één van elke kant).
* Vul alle aftekeningen goed in van het veulen, zowel hoofd als benen. Bij twijfel raadpleeg dit formulier.

1. Via een Dekbon (voor bewoners van Nederland en/of leden):

  • Vul het geboortebericht in op basis van de dekbon (digitaal alleen voor leden). Let op wij kunnen alleen veulenaanmeldingen verwerken met een geldig UBN-nummer.
  • Na melding ontvang je een factuur en na betaling wordt het paspoort gemaakt.
  • Uw veulen gemeld in de Nationale Database.
  • De paardenpaspoortconsulent maakt een afspraak om het veulen te chippen, schetsen en het paspoort af te leveren. Als je foto’s hebt gestuurd, is een schets niet nodig. Let op: het veulen moet nog aan de voet van de moeder lopen.

2. Via een Dekbon (voor bewoners buiten Nederland/België of niet-leden):

  • Vul het geboortebericht in op basis van de dekbon (digitaal alleen voor leden).
  • Na melding ontvang je een factuur en na betaling ontvang je een schets/chipformulier voor de dierenarts.
  • Je moet zelf zorgen voor het chippen en schetsen van het veulen via een erkende paardenveterinair. Stuur de ingevulde formulieren terug met de chipstickers. Het paspoort wordt daarna verstuurd.
  • Indien gewenst, kan het paspoort aangetekend worden verstuurd (€15 wordt hiervoor extra in rekening gebracht).

3. Via een Dekbon (voor bewoners van België en/of leden):

  • Vul het geboortebericht in op basis van de dekbon (digitaal alleen voor leden).
  • Mail je Detentionplacenummer, HoldersID en het nummer van de BCP identificeerder door aan het secretariaat (info@minipaarden.nl).
  • Na melding ontvang je een factuur, na betaling hiervan sturen wij de gegevens door naar HorseID.
  • Na betaling van de factuur van HorseID komt een identificeerder langs om het paard te controleren.
  • HorseID stuurt de gegevens naar het NMPRS, het paspoort wordt vervolgens gemaakt en opgestuurd. Indien gewenst kan dit aangetekend.

4. Via een Registratieformulier (zonder Dekbon):

  • Vul het registratieformulier in en stuur het naar het secretariaat. Als het paard al gechipt is, voeg dan de chipstickers bij en eventuele chipformulier van de dierenarts. ( klik hier voor een registratieformulier)
  • Alleen als de ouders van het paard veterinair goedgekeurd zijn en DNA bevestigd is, wordt de afstamming vermeld in het paspoort.
  • Na betaling van de factuur wordt het paspoort gemaakt en afgeleverd door de paspoortconsulent.

5. Voor Dieren zonder Afstamming:

  • Als je een RVO-paspoort wilt aanvragen, neem dan contact op met een paardenpaspoortconsulent om een afspraak te maken voor het chippen en schetsen van het paard.
  • Klik hier voor meer informatie.