Elk paard moet een paspoort hebben en is verplicht gechipt te zijn. Het chipnummer koppelt het paard aan het paspoort. Sinds 1 januari 2016 is er in de Europese Unie nieuwe regelgeving van kracht voor de identificatie en registratie van paardachtigen. Het paardenpaspoort is bedoeld voor de identificatie van het paard en vermeldt bij welk stamboek en/of sportorganisatie het paard geregistreerd is. Het paspoort is echter geen eigendomsbewijs.

Paardenpaspoort aanvragen

Zie hiervoor de volgende pagina https://minipaarden.nl/paspoort-aanvragen/

Vraag het paspoort tijdig aan zodat u het binnen 9 maanden ontvangt. Als de aanvraag te laat wordt ingediend, mag het paard niet geslacht worden voor humane consumptie. Dit wordt in het paspoort vermeld.

Medische Bijlage

In hoofdstuk II ‘Medische behandelingen’ van het paspoort kunt u aangeven of het paard niet bestemd is voor de slacht. Als u hier niets invult, wordt het paard automatisch bestemd voor de slacht. Houd er rekening mee dat een aantekening voor uitsluiting van de slacht niet kan worden hersteld. U mag als eigenaar verder niets in het paspoort wijzigen of schrijven. Indien dit wel gebeurt, wordt het paspoort ongeldig. Uitsluiten van humane consumptie is niet meer mogelijk op verzoek van de houder, dit kan alleen door de dierenarts.

Paspoorten die na 2003 zijn uitgegeven bevatten dit hoofdstuk al, het merendeel van de NMPRS-paspoorten die na medio 2000 zijn uitgegeven ook. Bij twijfel is het raadzaam uw paspoort te controleren.

Paspoorten zonder Medische Bijlage

Eigenaren van paarden met een paspoort zonder medische bijlage moeten, om aan de regelgeving te voldoen, een nieuw paspoort aanvragen. Dit kan worden aangevraagd via het secretariaat per mail naar info@minipaarden.nl

Vol Paspoort

In oudere paspoorten kan het voorkomen dat de pagina’s voor vereiste aantekeningen, zoals vaccinaties, vol zijn. Een aanvulling voor een vol paspoort kan worden aangevraagd indien bepaalde hoofdstukken geen ruimte meer bieden voor nieuwe registraties, zoals:

  • Hoofdstuk III (eigendomsbepalingen)
  • Hoofdstuk IV (identiteitscontroles)
  • Hoofdstuk V (vaccinaties tegen paardeninfluenza)
  • Hoofdstuk VI (vaccinaties tegen andere ziekten dan paardeninfluenza)
  • Hoofdstuk VII (gezondheidscontroles uitgevoerd door laboratoria)
  • Deel III van hoofdstuk IX (medische behandelingen)

De aanvraag voor een aanvulling wordt gericht aan de instantie die het originele paspoort heeft uitgegeven. U kunt hiervoor contact opnemen met het secretariaat. Ook niet-leden kunnen een aanvulling aanvragen. U kunt het het volle paspoort per post versturen naar het NMPRS. Het NMPRS adviseert om paspoorten altijd aangetekend te versturen. Het volle paspoort wordt op het NMPRS-kantoor voorzien van een ingebonden aanvulling. En naar u teruggestuurd.

Duplicaten

Als het paardenpaspoort en/of het NMPRS-registratiebewijs zoek zijn geraakt, kunt u hiervoor een duplicaat aanvragen. Het registratiebewijs kan alleen worden aangevraagd wanneer u lid bent van het NMPRS. Het paardenpaspoort kan zowel door leden als niet-leden worden aangevraagd.

Het aanvraagformulier kunt u online invullen, klik hier voor het formulier.

Voor een aanvraag duplicaat vragen wij u de volgende gegevens aan te leveren:

  • Dierenartsverklaring uitlezen van het chipnummer (buitenland)
  • Vragenlijst (in formulier)
  • Foto’s van het paard zodat wij de aftekeningen goed kunnen zien (kleurfoto’s)
  • Eventuele koopovereenkomst
  • Indien één van de originele documenten (registratiebewijs of paspoort) nog in uw bezit is, dient u deze mee te zenden

De procedure voor het afgeven van een duplicaat paardenpaspoort en/of NMPRS-registratiebewijs duurt, na ontvangst van een complete aanvraag, maximaal 4 weken.

Registratie in de Centrale Databank van het RVO

Alle paarden die in Nederland verblijven, moeten geregistreerd staan in de centrale databank van het RVO. De paspoortuitgevende instanties zorgen ervoor dat de gegevens naar de centrale databank worden gestuurd. Als je een paard hebt met een buitenlands paspoort, moet je dit paspoort binnen 30 dagen na uitgifte of na de komst van het paard naar Nederland registreren. Dit geldt ook als het paard uit een andere EU-lidstaat of een land buiten de EU komt. De paspoortuitgevende instantie zal aan de hand van kopieën van het paspoort controleren of alles in orde is en de identificatiegegevens doorgeven aan de centrale databank.

Ook als je alleen een importmelding voor je paard wilt doen, moet de registratie in de databank plaatsvinden. Vanaf begin 2024 rekent het NMPRS hiervoor kosten. Bij verplaatsing binnen de EU is een TRACES-certificaat nodig en bij verplaatsing buiten de EU een exportcertificaat. Bij importmeldingen moet het TRACES-nummer, het nummer van het gezondheidscertificaat, worden vastgelegd.

Je kunt een buitenlandse paspoortregistratie of importmelding bij het NMPRS doen door kopieën van het paspoort in te sturen, waarop het UELN, chipnummer, naam van het paard, geslacht, kleur, geboorteplaats, geboorteland, datum van afgifte van het document en de medische bijlage goed zichtbaar moeten zijn. Ook moet je een kopie van het TRACES- of gezondheidscertificaat meesturen.

Paarden die tijdelijk in Nederland zijn, zoals in de volgende gevallen, hoeven niet in de centrale databank van het RVO te worden geregistreerd:

  • Paarden die maximaal 90 dagen in een andere EU-lidstaat verblijven voor bijvoorbeeld wedstrijden, paardenrennen, shows, trainingen of sleepwerkzaamheden.
  • Hengsten die voor het fokseizoen tijdelijk in een andere EU-lidstaat verblijven.
  • Merries die voor fokdoeleinden maximaal 90 dagen in een andere EU-lidstaat verblijven.
  • Paarden die om medische redenen in een veterinaire instelling zijn.
  • Paarden die binnen 10 dagen na invoer in een andere lidstaat geslacht worden.